Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling, ook wel zenuwbehandeling genoemd, is een tandheelkundige bewerking, waarbij de inhoud van het wortelkanaal van een tand of kies verwijderd wordt. De ontstane ruimte wordt uitendelijk opgevuld.

Waarneer krijgt u een wortelkanaalbehandeling?

Door niet optimale mondhygiene kan het gebit aangetast worden door tandbederf / cariës, dit kan oppervlakkig aanwezig zijn of tot dieper in het element tegen de zenuwruimte. In dat laatste geval raakt de zenuw geinfecteerd wat uiteindelijk leidt tot een zenuwontsteking en vervolgens zenuwdood, zenuwbederf. Dit geeft op zijn beurt weer een ontsteking rondom de wortelpunt.

Prognose van een element met wortelkanaalbehandeling

1. Goede genezing, geen klachten, met wel of niet op korte of langere termijn breuk van het element, dit i.v.m. een uitgebreide vulling vanaf de wortelpunt tot aan de top van de kroon.
De breuk van het betreffende element kunt u eenvoudig voorkomen door het element te beschermen met een duurzame restauratie: een kroon.

2. Geen goede genezing, klachten blijven aanhouden, in dezelfde maten of verergeren. De prognose is dan vaak slecht. Er is nog wel een chirurgische behandeling mogelijk wat de ontsteking uiteindelijk kan wegnemen.

Bij de genezing doet men er hier ook verstandig aan om het element met een kroon te beschermen.

Prognose van een ontstoken element zonder wortelkanaalbehandeling

Indien wij te maken hebben met een ontstokenzenuw en de kanaalbehandeling wordt niet uitgevoerd is de prognose van het betreffende element per definititie zeer slecht, wat resulteert in het moeten verwijderen van het desbetreffende element.

Hoe langer men het verwijderen van het element uitstelt hoe slechter de toestand van het omgevende botweefsel en nabij aanwezige elementen.